De Middenstanders van Sint Tunnis rond 1935

Heemkundevereniging Sint Tunnis in Oelbroeck kondigt met groot plezier aan dat een tentoonstelling wordt georganiseerd met als thema De Middenstanders van Sint Tunnis rond 1935.

In het midden van de vorige eeuw waren vooral de Lepelstraat en de Breestraat de winkelstraten van Sint Tunnis. Daar woonden de meeste middenstanders. De bakker en de slager, maar ook de koperslager, de kleermaker en de schilder. Van Maria van Heijster tot Tien van den Bogaard, van Koos Tausch tot Jan Kaal, Piet Gieben en Nic Verplak, Lam de Best en Jan de Kapper, en nog veel meer! Allemaal zijn ze op foto’s te zien evenals diverse voorwerpen die zij voor hun beroep gebruikten.

De tentoonstelling zal worden gehouden op zaterdag 12 en zondag 13 oktober a.s. in Oelbroeck, Breestraat 1d in Sint Anthonis. Toegang gratis voor heemkundeleden; niet-leden betalen € 2  (contant). Op zaterdag 12 oktober is de zaal open van 12.00 tot 17.00 uur. Rond 13.00 is de officiële presentatie van het boek over De Middenstanders in het midden van de vorige eeuw. Op zondag is de tentoonstelling open van 11.00 tot 16.00 uur. Uiteraard is dan ook het boek in te zien en te koop (213 pag. met harde kaft, € 25,-; graag contant betalen).

Het boek bevat natuurlijk verhalen over de middenstanders en hun gezinnen, maar ook -in aparte hoofdstukken- allerlei wetenswaardigheden en beeldmateriaal dat te maken heeft met de middenstand zoals het ontstaan van de middenstand als aparte maatschappelijke klasse, de mechanisering bij diverse beroepen en het belang van de Hanze-bank en de oprichting van de winkeliersvereniging.

Door Paul