Verhaal: Maria Goretti en Egbert Dekkers

Een prachtig kunstwerk van onze vereniging

H. Maria Goretti door kunstenaar Egbert Dekkers.

De ronde glas-in-lood bewerking van Maria Goretti, die we bij onze vereniging hebben – dankzij een oplettende Harrie Peeters – is in 25 juli 1950 door priester Egbertus Dekkers gemaakt ten behoeve van de meisjesschool in de Kol. Silvertoplaan (zie afbeelding hiernaast). In die tijd heeft Egbertus Dekkers ook de muurschilderingen in de kerk gemaakt. Onderstaande teksten hangen ook bij het kunstwerk in ons heemhuus.

Wie was Maria Goretti?

Maria Goretti werd op 16 oktober 1890 in het Italiaanse Cornialdo bij Ancona geboren als eerste dochter van een landbouwers-echtpaar. Toen ze elf jaar was, probeerde een buurjongen haar te verkrachten, maar Maria verweerde zich heftig. Hierop trok de aanrander een mes en stak haar neer. Voordat ze stierf, schonk Maria Goretti haar dader vergiffenis. De vreselijke moord vond plaats op 6 juli 1902 in Fierriere di Conca bij Nettuno.

Maria Goretti werd op 24 juli 1950 door paus Pius XII heilig verklaard, in aanwezigheid van haar moordenaar. Maria Goretti is de patrones van de Jeugd.

Haar eigenlijke feestdag is 6 juli.

Egbertus Dekkers

Egbertus Dekkers (Zeeland 1908 – Moergestel 1983), studeerde theologie en filosofie aan het groot-seminarie te Haaren, werd in 1935 priester gewijd in de Sint Janskathedraal te ‘s Hertogenbosch, studeerde aan de Rijksacademie in Amsterdam bij o.a professor Jurres en professor Campendonk.

Hij was vooral werkzaam op het gebied van de monumentale kunst, glas-in-lood, glas-in-beton, muurschilderingen en mozaïeken.

Dikwijls waren religieuze thema’s de onderwerpen van zijn werk.

Verschillende Brabantse kerken, inrichtingen en openbare gebouwen hebben ramen en decoratieve muren van Dekkers, die in Moergestel werkzaam was.

Dekkers kreeg in 1956 de provinciale prijs voor beeldende kunst van Noord-Brabant.

Het kunstwerk heeft, voordat het naar ons heemhuus ging, ook lange tijd in de bibliotheek gehangen, toen deze nog in de Kolonel Silvertoplaan was gevestigd. Hoelang en waar deze nog meer gehangen heeft is mij niet bekend.

Op internet is veel over Maria Goretti te vinden. Leuk om eens door te lezen.

Ook over Egbertus Dekkers is van alles terug te vinden op Internet.