Door Jan Arts

Bent u geïnteresseerd in verhalen en foto’s over een familie die 400 jaar geleden zijn oorsprong in en rond Sint Anthonis had? De eerste paar generaties Arts waren vooral landbouwers. Daarnaast waren ze ook bierbrouwers en eigenaar van herberg de Zwaan. Verder werd het beroep van burgemeester van Sint Anthonis over meerdere generaties doorgeven. Tot op de dag van vandaag wonen er nog meerdere Arts nakomelingen in Sint Anthonis en omgeving.

Mijn naam is Jan Arts en ik doe stamboomonderzoek naar mijn familie Arts. Ik heb hier een boek over geschreven en er is ook een website: www.artsardts.nl . Daarnaast stuur ik een paar keer per jaar een nieuwsbrief met daarin een interessant verhaal.

Het familieverhaal begint zo’n 400 jaar geleden toen Arnoldus (Aart) en Catharina (Katrijn) rond 1620 werden geboren. Aart en Katrijn wonen in het buurtschap Papenvoort, één kilometer ten noorden van Ledeacker. Ze trouwen in 1646 in de Sint-Catharinakapel van Ledeacker. Het verhaal over de eerste paar generaties Arts in en rond Sint Anthonis heb ik beschreven in het verhaal Het begin.

Sint-Catharinakapel Ledeacker (door Jan de Beijer, 1743).

Peter Arts (1717-1789) en zijn vrouw Maria Willems zijn vanaf 1748 de eigenaar van herberg de Zwaan in Sint Anthonis. Naast de herberg hebben ze hier een bierbrouwerij en een boerderij met weilanden, akkerbouwland en bos. Het verhaal over hoe het beroep van bierbrouwer en herbergier over een periode van 200 jaar en vijf generaties lang in de familie Arts wordt doorgegeven staat in het verhaal De herbergiers.

Herberg de Zwaan (rond 1890).

Peters zoon Hendrik Arts (1757-1840) is, naast landbouwer en herbergier, vanaf 1800 de schout, en later de eerste burgemeester, van Sint Anthonis. Ook een zoon (Peter Arts), kleinzoon (Johannes Christianus) en achterkleinzoon (Johannes Maria Alphonsus) van hem worden later burgemeester van Sint Anthonis. Meer hierover in een later verhaal. Gerardus Arts (1809-1881), een andere zoon van Hendrik, was samen met zijn vrouw Maria Derks, de laatste mannelijke Arts eigenaar van de Zwaan in Sint Anthonis.

Dina Arts (1853-1929) en Nellie Arts (1863-1928), twee dochters van Gerardus en Maria, emigreren aan het eind van de 19e eeuw naar Amerika. Dina vertrekt in 1887 met haar man Henricus Zelten en hun zes jonge kinderen. Nellie en haar man Jacob Verbeten gaan als pas getrouwd stel met de SS Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn in 1889. De zussen komen terecht in het oosten van Wisconsin bij Lake Michigan in de plaatsen De Pere en Little Chute. Al sinds 1848  was hier een nederzetting van Brabantse katholieken. De eerste Arts uit onze familie ging hier in 1856 naar toe met de Chimborazo. Meer hierover in het verhaal De emigranten.

De driemaster bark Chimborazo (1856).

De genoemde drie verhalen hebben een directe link met de Artsen in Sint Anthonis. Op de website staan ook verhalen van Arts nakomelingen die in andere plaatsen terecht zijn gekomen. Wanneer er weer een nieuw verhaal uitkomt met een directe link naar Sint Anthonis zal ik dit laten weten via het Oelbroecks Heem.

Door Paul